1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
no-alt

Kommunikation om aflønning: 5 tips

Løn er en vigtig drivkraft for tilfredshed eller - alternativt - stress. En nylig undersøgelse foretaget af HR-tjenesteudbyderen SD Worx viser, at lønpakken i de fleste europæiske lande er den vigtigste prioritet for at blive (eller begynde) hos en arbejdsgiver. Alligevel har viden om og anerkendelse af lønpakken stor indflydelse på den økonomiske velfærd.

    Tip 1: Informer dine medarbejdere om din lønpakke

    Lønnen består af kontant løn, ofte kombineret med en række yderligere fordele, som hver især er omfattet af en særskilt regulering eller lovramme. Denne kompleksitet gør det svært for dine medarbejdere at beregne eller træffe beslutninger om værdien af deres samlede lønpakke. Valget af flere eller færre feriedage har f.eks. en indvirkning ikke kun på selve lønnen, men også på pensionen.

    En gennemsnitlig medarbejder er ifølge undersøgelser klar over ca. 60-70 % af sin samlede kompensationspakke. Resten er ofte ukendt af medarbejderen.

      Og det, du ikke ved, kan faktisk skade dig: En af dine medarbejdere kan med urette vælge en anden arbejdsgiver. For eksempel kan en højere løn i kontanter være den afgørende faktor. Men hvis medarbejderen mister noget i form af pensionsordninger, forsikringer eller andre vilkår, kan det på lang sigt gå ud over hans økonomiske velbefindende. I mellemtiden skal du også gøre en ekstra indsats for at tiltrække en ny kandidat, hvilket ikke er nogen let sag på et stramt arbejdsmarked. Så derfor er tydelige oplysninger om de forskellige lønkomponenter eret absolut must i kampen om de bedste talenter.

        Tip 2: Forklar din lønpolitik

        Indsigt i den samlede aflønning er én ting. Men med en liste over aflønningskomponenter alene kan dine medarbejdere ikke vurdere merværdien korrekt. Så lav en forbindelse mellem din belønningsstrategi på den ene side og merværdien af de enkelte ydelser på den anden side. På den måde forstår dine medarbejdere præcis, hvad de får, men også hvorfor.

          Tip 3: Spørg dine medarbejdere om feedback

          Kommunikation om aflønning er en tovejskommunikation. Du sammensætter lønpakker, men hvad synes dine medarbejdere om det? Du allokerer måske mange penge i fordele, som ikke så mange sætter pris på, eller som har begrænset merværdi for dine medarbejdere.

          Mange større organisationer tjekker regelmæssigt stemningen hos deres medarbejdere gennem undersøgelser. Lederne kan dog altid spørge direkte under MUS-samtalen. Under alle omstændigheder kan tilbagemeldingerne tjene som en vejledning til bedre at skræddersy dine kompensationspakker til dine medarbejderes behov. Med større påskønnelse og mere engagement som resultat.

            Tip 4: Reagér på individuelle behov

            Afhængigt af deres livsfase og livssituation har hver enkelt medarbejder specifikke behov. Med hensyn til aflønning i form af kontanter eller mobilitetsløsninger (f.eks. firmabil eller -cykel, abonnement på offentlig transport), men også med hensyn til balance mellem arbejdsliv og privatliv, personlig udvikling, familiehensyn osv. Ved at personliggøre lønpakken kan du reagere optimalt på disse behov og endnu en gang øge lønpakkens værditilkendegivelse.

            Dertil kommer de store milepæle i livet, f.eks. ægteskab, fødsel eller pensionering. Ved at tilbyde særlige fordele i forbindelse med en sådan begivenhed tilføjer man et personligt præg til lønpakken. Hvis du tilbyder disse fordele, skal du benytte den pågældende milepæl som en mulighed for at kommunikere dette udtrykkeligt til din medarbejder.

              Tip 5: Få alle med i processen

              Det er ikke så meget antallet af fordele eller selve lønnen, der har betydning for medarbejdertilfredsheden, men derimod en klar kommunikation om den. Det viser en undersøgelse foretaget af Vlerick Business School.

              Dine marketing- og kommunikationsfolk kan utvivlsomt gøre deres del for at fremme lønstrategien. Ved at inddrage modtagerne af budskabet tidligt i forløbet øger du chancen for succes betydeligt.

              Endelig er der endnu en ting: Ifølge undersøgelser erkender næsten alle organisationer i dag, at det er vigtigt at kommunikere om løn. Resultaterne viser en fordobling af denne bevidsthed i forhold til 2018, hvilket er et solidt bevis på, at holdningerne har udviklet sig på dette område. Nu er det vigtigt at inddrage ledelsen og alle overordnede ud over HR. For det er fortsat et fælles ansvar at tale om løn.

                På vej mod større gennemsigtighed i aflønningen?

                  Se vores løsninger