1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
futuristic blog post6

Hvordan generativ AI kan påvirke medarbejderrejsen

Afhængigt af hvem du spørger, er generativ AI vores redning, apokalypsen, en gamechanger eller et modefænomen. En ting er sikkert: Siden lanceringen af ChatGPT i november 2022 har det været det helt store samtaleemne. Hvad betyder det for HR? Her er fem nye use cases, der viser, hvad generativ AI kan - og ikke kan - gøre for HR og dine medarbejdere.

    Hvad er generativ AI?

    Generativ AI er en undergruppe af kunstig intelligens (AI), der skaber nyt indhold, såsom tekst, lyd, video og billeder. I modsætning hertil bruger traditionel AI også machine learning til at analysere og fortolke data, men den skaber ikke nyt indhold.

      Du kan ikke surfe på LinkedIn eller Facebook uden at se en begejstret anmeldelse af, hvad generativ AI kan gøre: skrive et upåklageligt essay om den franske revolution, give overraskende nyttige råd om parforhold, skabe et videnskabeligt baseret træningsprogram ... Med den rigtige prompt kan næsten alt lade sig gøre.

      Med så mange færdigheder breder anvendelsesmulighederne for generativ AI sig i forskellige retninger, og HR-verdenen er ingen undtagelse. Da 6 ud af 10 europæiske virksomheder investerer i digitalisering af HR, ser et stigende antal af dem også på, hvordan generativ AI kan løfte den digitale medarbejderoplevelse og samtidig lette arbejdsbyrden for HR-professionelle.

        #1 AI-baseret rekruttering

        Med offentligt tilgængelige oplysninger om folks jobhistorik, færdigheder, kompetencer, studier og præstationer spredt ud over nettet, har visse AI-værktøjer masser af stof til at finde de bedste rekrutter. De forbinder punkterne og får det til at give mening. Desuden kan du også bruge ny AI-baseret HR-teknologi til at skabe jobopslag, der rammer plet. Ved at analysere medarbejderbiografier, arbejdshistorier, arbejdspladsværktøjer og relaterede materialer ender du med mere engagerende og overbevisende jobopslag - som præcist afspejler stillingens profil såvel som virksomhedens DNA. 

          #2 Automatiseret udvælgelse

          En af de mere tidskrævende opgaver for en rekrutteringsmedarbejder er at screene kandidater og planlægge interviews. Disse opgaver kan allerede udføres ved hjælp af eksisterende AI-værktøjer eller planlægningssoftware, men fra nu af kan du tilføje andre elementer til mixet. Generative AI-værktøjer kan f.eks. skrive præcise præ-screeningsspørgsmål. I den nærmeste fremtid vil de også være i stand til at gennemføre live-interviews eller tests og vurdere svarene. Det fremskynder udvælgelsesprocessen og giver dig mere tid til at give personlig opmærksomhed til de bedste kandidater til jobbet. 

            #3 Effektiv onboarding

            Når du er blevet ansat, kan du bruge værktøjer som ChatGPT til proaktivt at give nye kolleger opdaterede oplysninger og must-know-ressourcer. Generativ AI er i stand til at analysere og sammenfatte måneders arbejde på få sekunder og oversætte det til alt fra 10 nøglepunkter for en persons specifikke rolle og erfaringsniveau til omfattende, men personlige startvejledninger. Resultatet: din onboarding er baseret på faktisk arbejde snarere end gætterier. Derudover kan AI-drevne chatbots også besvare spørgsmål og yde støtte til nyansatte, mens de assimileres i organisationen.

              #4 Personaliseret læring og udvikling

              Generativ AI kan designe meget skræddersyede læringsforløb til dine medarbejdere, baseret på deres roller, færdigheder, ambitioner, hobbyer, læringspræferencer osv. Kombineret med rolle- og færdighedsdata kan du på intelligent vis matche interne kandidater med muligheder, de måske ikke selv har identificeret. Grundlæggende kan et generativt AI-værktøj sige: Her er du nu, og baseret på dine styrker er det her, hvor du kan være, og hvordan du kommer derhen. Det siger sig selv, at denne form for personalisering på den digitale arbejdsplads fører til øget medarbejderengagement og produktivitet.

                #5 Meningsfulde præstationsvurderinger

                Med adgang til et helt års arbejde, møder og andet output fra en medarbejder kan generative AI-værktøjer som ChatGPT og Bard være et stort aktiv i din HR-tech stack. Det kan nemt identificere temaer og tilbagevendende mønstre, analysere medarbejdernes følelser for at forudsige mulig udskiftning, justere forventningerne til visse roller, hjælpe med at sætte nye præstationsmål og meget mere. På den måde får lederne mere meningsfulde samtaler under udviklingssamtalerne og i sidste ende bedre mulighed for at styrke deres teams. Medarbejderne kan på den anden side bruge generativ AI til at skrive omfattende anmeldelser baseret på en række bullet points.

                  Potentielle problemer ved at bruge generativ AI i HR

                  På trods af potentialet er generativ AI ikke en mirakelkur for HR. Der er forskellige faldgruber, man skal være opmærksom på:

                  • Den kan kun analysere eksisterende datasæt, så bias og fejl i data kan blive forstørret.
                  • Den er (endnu) ikke i stand til fuldt ud at forstå og fortolke det menneskelige sprog korrekt.
                  • Det udgør en betydelig datasikkerhedstrussel, da HR-data ofte er følsomme og fortrolige.
                  • Det mangler kreativiteten, opfindsomheden og empatien hos mennesker, der kan gribe udfordringer an på unikke måder.

                  Med andre ord har nye værktøjer stadig brug for det rette tilsyn. Husk altid, at teknologi, AI-baseret eller ej, primært er en mulighed for, at HR-medarbejdere kan sætte et større præg på medarbejdernes rejse. Selvom de helt klart kan overtage nogle HR-opgaver, kommer de aldrig til at overtage HR-jobbene.

                    Det kommer, og det kommer hurtigt

                    Mange teknologieksperter har fremsat hypoteser om generativ AI's betydning for HR. For at være fair er det stadig meget en vent-og-se-ting, men det ser ud til, at når det bruges korrekt og med den rigtige vejledning, kan det virkelig revolutionere medarbejderrejsen til det bedre. Generativ AI kan allerede udføre fantastiske opgaver. Hele dette blogindlæg er skrevet af ChatGPT - ikke rigtigt, men vi fik dig til at tænke et øjeblik, ikke sandt? Vores råd: Hav et åbent sind, og indfør generativ AI i din HR-digitaliseringsrejse, når det giver en klar merværdi.

                      Ægte digital HR transformation

                      Lad ikke digitalisering, der har givet bagslag, holde dig tilbage længere.

                        Få dit gratis eksemplar nu!