9 ud af 10 europæiske virksomheder bruger ekstern hjælp til løn
Hastighed og effektivitet er de største udfordringer i lønbehandlingen
26. marts 2024
Ti procent af de europæiske virksomheder håndterer deres lønninger selvstændigt og stoler på deres egne eksperter og software til det. I modsætning hertil outsourcer 7% helt lønprocessen til en ekstern part. Over 80 % af de europæiske virksomheder (83 %) vælger delvist at outsource og delvist at styre deres lønadministration internt med deres egne eksperter eller software. Det viser en ny stor undersøgelse fra SD Worx, den førende europæiske udbyder af HR-tjenester, som har spurgt over 5.000 virksomheder i 18 europæiske lande. Undersøgelsen viser også, at 71% af arbejdsgiverne er tilfredse med den overordnede lønbehandling i deres virksomhed. Organisationerne kæmper dog stadig med flere udfordringer, herunder hastighed og effektivitet i lønbehandlingen.
Lidt under halvdelen (46%) af de europæiske virksomheder siger, at de selv er aktivt involveret i lønopgaver og delprocesser. Især Rumænien (59%), Slovenien (57%) og Kroatien (54%) tager en hel del ejerskab, når det gælder lønbehandling og -administration. Overordnet set er det hovedsageligt meget små eller meget store virksomheder, der er stærkt involveret i løn. For europæiske virksomheder med mere end 2.500 ansatte er det 55%, for organisationer med 500-999 ansatte er det 50%, og for de allermindste, endelig, med en til ni ansatte, er det 49%.
Tre ud af ti virksomheder bruger selvudviklet software til deres lønninger
Tre ud af ti europæiske virksomheder (32%) bruger selvudviklet software til lønbehandling og -administration. Det er langt fra altid specialiseret software, og især mindre virksomheder bruger programmer som Excel som grundlag for selv at foretage lønberegninger. Omkring en fjerdedel (23%) af organisationerne bruger en lønløsning, som leverandøren hoster i skyen (SaaS-model), mens en anden fjerdedel (26%) har ekstern lønsoftware, der kører på deres egne servere eller i den private sky. Endelig bruger 20% af virksomhederne ikke selv lønsoftware - det er helt outsourcet til en ekstern part.
I gennemsnit er 37 % af de virksomheder, der outsourcer deres løn (delvist eller ej), afhængige af revisorer eller økonomiske eksperter, især i østeuropæiske lande som Serbien (51 %), Polen, Rumænien og Slovenien (alle tre 44 %), men også i for eksempel Tyskland (47 %). Dette gælder især for mindre virksomheder. Derudover får 27 % af de europæiske virksomheder, især de mellemstore og lidt større, hjælp fra en specialiseret udbyder af løntjenester.
Syv ud af ti er tilfredse med virksomhedens lønbehandling
Gode nyheder: Færre og færre europæiske virksomheder oplever problemer med deres lønadministration. I 2021 kæmpede 19% af virksomhederne stadig med det, mens det i 2024 var faldet til 11%. I øjeblikket er arbejdsgiverne primært bekymrede over hastigheden og effektiviteten af lønbehandlingen (41%), nøjagtigheden af behandlingen (40%) og at holde lønrelaterede omkostninger under kontrol (38%). Dette omfatter specifikt alle omkostninger i forbindelse med lønbehandling, såsom outsourcing-omkostninger, interne eksperter, software og lignende. Derudover er overholdelse af konstant skiftende lovgivning en løbende bekymring for virksomhederne (36%).
Det er bemærkelsesværdigt, at organisationer, der bruger en kombineret (intern/ekstern) lønmodel, især ser udfordringer i højere grad. Det er i mindre grad tilfældet med organisationer, der udelukkende håndterer deres løn internt. Endelig er der en tendens til, at de, der outsourcer hele deres løn, oplever færrest udfordringer.
På trods af udfordringerne er 71 % af arbejdsgiverne ret positive over for den overordnede lønhåndtering. 80 % er tilfredse med punktligheden af lønudbetalingerne, 74 % med nøjagtigheden og kvaliteten af lønbehandlingen og 62 % med den hastighed, hvormed lønprocessen kan behandles. Der er dog stadig plads til forbedringer, og øget digitalisering vil gøre dette muligt. Med realtidslønsystemer kan virksomheder f.eks. organisere deres løn endnu hurtigere. Konsekvenserne af justeringer i sidste øjeblik bliver synlige med det samme. Flere og flere virksomheder integrerer også deres lønprocesser med andre systemer, såsom HR og regnskab, hvilket fremmer driftseffektiviteten.
"Lovgivningen bliver mere og mere kompleks og udvikler sig konstant, nye regler tilføjes, nogle gange med tilbagevirkende kraft, både på lokalt og europæisk plan. Det er derfor vigtigt at være på vagt. Vi hjælper vores lokale og internationale kunder på forskellige måder: ved at informere dem, ved at styre hele processen for dem, ved at arrangere online eller fysiske kurser, og også ved at være personligt tilgængelige for dem, hvis de har spørgsmål. Vi mister ikke den menneskelige faktor af syne," siger Tom Saeys, COO hos SD Worx. "Vi tror på at finde balancen mellem automatiserede løsninger og personlig support, så vores kunder, arbejdsgivere og lønmodtagere, kan nyde godt af en smidig og præcis lønbehandling."
Om undersøgelsen
SD Worx, den førende europæiske HR-serviceleverandør, hjælper organisationer med deres HR og løn. For at vide, hvad der virkelig betyder noget for arbejdsgivere og medarbejdere, gennemfører SD Worx regelmæssigt undersøgelser. Analysen af den seneste undersøgelse, 'Navigator Series', giver organisationer et kompas til at navigere gennem udfordringerne inden for HR og løn. Undersøgelsen blev gennemført i februar 2024 i 18 europæiske lande: Østrig, Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Irland, Kroatien, Holland, Norge, Polen, Rumænien, Serbien, Slovenien, Spanien, Storbritannien og Sverige. I alt blev 5.118 virksomheder og 18.000 medarbejdere spurgt. Resultaterne er vægtede og garanterer en pålidelig repræsentation af arbejdsmarkedet i hvert land.